Het is alweer negen jaar geleden dat storytelling op mijn pad kwam. Ik ben gaan lezen en ik ben er vrijwel meteen mee aan de slag gegaan. Nu, negen jaar later, staat staat storytelling meer dan ooit in de belangstelling, en leer ik nog steeds. Ik ben geen organisatie of bedrijf tegengekomen waarin je niet in de één of andere vorm verhalen doeltreffend kunt inzetten. Soms heel klein, een tekstje over de ‘why’ van een bedrijf voor op de website bijvoorbeeld, soms heel groot, om richting te geven, voor verbinding te zorgen en rust te creëren bij fusies of reorganisaties. Altijd zijn er mogelijkheden.
Helpen veranderen
Verhalen inspireren, motiveren, maken duidelijk en zorgen voor herkenning. Ze leveren een schat aan informatie. Verhalen geven prachtig inzicht in wat mensen bezighoudt en hoe ze zin geven aan wat ze doen. Bovendien zijn verhalen van grote waarde om mensen te motiveren en richting te geven, om zin te geven, om emoties op te roepen of concreet te maken wat abstract is. Verhalen kunnen een basis vormen voor individuele trainingen of voor bedrijfsbrede verander- en leerprocessen.
Altijd de moeite waard
Niet dat storytelling altijd dé oplossing is. Natuurlijk niet. Niets is de oplossing voor alles. Maar het is een feit dat verhalen door de eeuwen veel betekend hebben voor de mensheid. Denk maar aan de vele mythen en sagen en Bijbelverhalen. Het mooie van al die verhalen, ook de corporate stories, de visieverhalen, de merkverhalen en alle andere soort verhalen is dat ze vaste elementen hebben. Daar kun je gebruik van maken als je met kracht een verhaal onder de aandacht wilt brengen. En nog mooier is dat eigenlijk elk verhaal een cadeautje is. Want niet alleen de verpakking, het verhaal zelf, is mooi. Ook wat er in zit, de boodschap, is altijd de moeite waard.
Wil je ook ontdekken hoe je met verhalen aan de slag kunt in jouw organisatie? Bel me, of meld je aan voor een training.
Those who tell the stories, rule the world.
Hopi American Indian Proverb