(Een blog van Gaby Baas)
Tijdens mijn onderzoek naar hoe je storytelling gebruikt om awareness te creëren van het internationaal publiek, kwam ik erachter dat een Storyweb een heel krachtig middel is. Niet alleen brengt het partijen samen op regionaal en nationaal niveau, ook internationaal brengt het heel veel voordelen met zich mee. De grootste barrière om internationaal publiek aan te trekken is de afstand. Een Storyweb kan deze afstand overbruggen, het geeft de kans om een dialoog te starten met partijen die niet op dezelfde plek zijn.
Het eerste wat ik leerde op mijn opleiding Internationale Communicatie is dat two-way communicatie de meest eerlijke en effectieve manier is. Niet alleen vertellen maar vooral luisteren naar je klanten, werknemers of andere geïnteresseerden is de beste manier van communiceren. Het Storyweb biedt deze manier van communiceren juist door het luisteren, lezen en zien van andermans verhalen mogelijk te maken. Een verhaal, en juist een Storyweb geeft de mogelijkheid om een bedrijf van verschillende kanten te bekijken. Dus niet alleen hoe een bedrijf zichzelf ziet, maar ook hoe partners, werknemers en klanten het bedrijf zien.
Tot slot wil ik graag toevoegen dat een Storyweb een ideale manier is om een community te bouwen met betrokkenen. Soms is het lastig om de relatie met verschillende partijen te onderhouden. Juist met een Storyweb kan deze groep nieuwe ontwikkelingen bijhouden en uitwisselen. Dit kan natuurlijk ook met een nieuwsbrief, maar een Storyweb geeft een extra dimensie. Een nieuwsbrief is one-to-many communicatie, terwijl een Storyweb many-to-many communicatie is. Hier kunnen dus ook betrokkenen onderling een dialoog starten. Dit creëert meer betrokkenheid, vertrouwen en transparantie. Dat is precies waar consumenten in deze tijd behoefte aan hebben.
Hier nog een leuk filmpje over many-to-many communicatie: http://www.ted.com/talks/clay_shirky_how_cellphones_twitter_facebook_can_make_history#t-269053