Verhalen: om nooit te vergeten!

“If history were taught in the form of stories, it would never be forgotten” zei de Britse auteur Rudyard Kipling ooit. Die uitspraak geeft mooi weer wat de kracht van storytelling of beter: van verhalen, is: wat jou verteld wordt door middel van een goed gekozen verhaal vergeet je niet meer. Verhalen inspireren, motiveren, maken duidelijk, zorgen voor een aha-erlebnis die mensen aanzet om hun eigen verhaal te vertellen. Ze leveren bovendien een schat aan informatie. Verhalen geven ook een prachtig inzicht in wat mensen bezighoudt en hoe mensen zin geven aan wat ze doen. Bovendien zijn verhalen van grote waarde om mensen te motiveren en richting te geven, om zin te geven, om emoties op te roepen of concreet te maken wat abstract is.

Waarom storytelling zo’n impact heeft? Een verhaal laat een blijvende indruk achter, omdat het een emotionele verbinding tot stand brengt met het publiek. De laatste jaren is de aandacht voor verhalen binnen organisaties en bedrijven dan ook flink toegenomen. Daar worden ze op verschillende manieren en met veel effect ingezet. In organisaties zijn verhalen een krachtig middel om te laten zien waar je voor staat en waar je voor gaat (visie). Verhalen kunnen een stevige basis vormen bij individuele trainingen en bij bedrijfsbrede verander- en leerprocessen. Ze hebben de potentie om mensen in beweging te krijgen, en, heel belangrijk: verhalen zorgen voor verbinding. En is dat niet precies wat we goed kunnen gebruiken in deze tijd?

Food for thought

Wist je dat je informatie die wordt overgedragen door middel van een verhaal tot wel 22 keer beter onthoudt dan een verzameling feiten?