Scoren met verhalen

Pitchen en Storytelling voor accountmanagers

Hoe mooi is het als een accountmanager in een presentatie de klant direct nieuwsgierig maakt, duidelijk de meerwaarde van uw organisatie kan uitleggen en dit met overtuigende verhalen kan onderbouwen?

De praktijk is dat veel accountmanagers zich prima redden met het algemene verhaal over zijn rol, waarvoor hij verantwoordelijk is, over de diensten en producten van hun bedrijf, de visie en missie, misschien nog iets over de maatschappelijke thema’s en lokale acties.

De kans is groot dat zo het verhaal van de buitenkant wordt verteld en het echte verhaal van de accountmanager buiten beeld blijft. Onderzoek toont aan dat klanten eerder overgaan tot een koop als er een klik is op het persoonlijke vlak (de vent i.p.v. de tent). En dat een relatie meer diepgang krijgt als de persoon achter een bedrijf, een dienst of product in beeld komt. De rol van accountmanager als relatiebeheerder krijgt zo meer inhoud en betekenis, en het contact met de klant wordt duurzamer.

In de training pitchen en storytelling krijgen accountmanagers op een speelse en praktische manier inzicht in hoe ze een presentatie of een netwerkgesprek persoonlijke diepgang kunnen geven.

Inhoud

In de training wordt ingezoomd op:

  • de persoon achter de accountmanager met o.a. zijn of haar ervaring, passie, drive, de WHY en ambitie of droom;
  • de relatie tussen de persoon en het bedrijf;
  • het inventariseren van klantverhalen: waar ben je trots op, hoe heb je iets opgelost, meer of minder complex;
  • het vertalen van persoonlijke en zakelijke factoren naar meerwaarde voor de klant;
  • het verhaal zo vertellen dat de klant zich erin herkent en het als ambassadeur kan navertellen;
  • praktisch oefenen met pitchtechnieken en variaties in verhaallijnen;
  • leren luisteren met volle aandacht voor je gesprekspartner;
  • ruimte voor individueel maatwerk en praktijkcases;
  • onderlinge verbinding en leren van elkaar door gerichte feedback, van de deelnemers en de trainers.
DSC_5054b-mintjesenco

Resultaat van de training

De deelnemers:

  • groeien in hun professionele presentatie en zelfvertrouwen
  • krijgen concreet inzicht hoe ze op een persoonlijke manier het verhaal van het bedrijf met meer kleur en passie kunnen vertellen
  • krijgen zo meer persoonlijke verbinding met de doelgroep
  • krijgen inzicht hoe ze zich in netwerkgesprekken veelzijdig kunnen presenteren
  • verzamelen veel ingrediënten waarmee ze zelf een persoonlijk verhaal kunnen uitwerken dat mondeling en online en via social media verteld kan worden

 

Opzet

Twee ochtenden van 9 – 13 uur inclusief eenvoudige lunch, met een week tijd ertussen. Inspirerende locatie in een omgeving waar je makkelijk even naar buiten kunt.

Reacties van deelnemers

“Een eyeopener om vanuit persoonlijk perspectief in gesprek te komen, in plaats vanuit dienst/producten.”

 “Praten over persoonlijke passie is best spannend, maar geeft direct meer verbinding.” 

“Mooi om dit ook met elkaar te delen, naar elkaar te luisteren en elkaar op een andere manier leren kennen.”

 “Kunnen we nog een extra dagdeel plannen voor meer praktische oefeningen?”

De trainers

André Jager heeft zich gespecialiseerd in pitchtrainingen voor ondernemers en professionals, is o.a. begeleider van ondernemers en starters die meedoen aan pitchwedstrijden (o.a. Business Voice Heerenveen en Assen, en voor Economic Board Groningen). Zijn motto: Maak in 15 seconden je klant zo nieuwsgierig dat hij meer wil weten.

Annemieke Mintjes is trainer en coach op het gebied van wendbaar werken en werkgeluk. Zij werkt met verschillende methodieken, waaronder storytelling (het inzetten van de kracht van verhalen in organisaties), scrum en Lego Serious Play. Ze werkt voor zowel bedrijven als (semi-) overheidsorganisaties.

Prijs

Op aanvraag.