Scrum is een snelle en flexibele manier om projecten, opdrachten en taken te organiseren en waardevolle resultaten op te leveren. Daarbij werken zelforganiserende teams steeds in korte cycli (sprints) aan tastbaar resultaat, dat door tussentijds evalueren steeds beter wordt. Helemaal van deze tijd dus.
Scrum komt oorspronkelijk uit de organisatietheorie, maar is als methode voor het managen van projecten groot geworden in de ICT. Scrum kenmerkt zich door de regelmatige en korte bijeenkomsten met het team, voor monitoring, voortgang, actie en reflectie. Sinds een paar jaar is scrum bezig aan een opmars in niet-ICT-gerelateerde disciplines, zoals financiën, organisatieontwikkeling, innovatietrajecten, beleid en nu dus ook in communicatie.

Scrum maakt je wendbaar
Betteke van Ruler, die al een tijd riep dat uitgebreide communicatieplannen niet zinvol zijn, heeft de methode aangepast voor gebruik in de communicatiepraktijk en andere takken van sport. Kenmerkend voor scrum is dat je projecten niet van tevoren helemaal dichttimmert, maar dat je je acties kort van tevoren plant en steeds evalueert. Dat maakt je wendbaar. “Scrum is een flexibele manier van werken die je helpt om richting te bepalen en je communicatietaken te plannen. Deze flexibele aanpak is véél meer van deze tijd dan het traditionele communicatieplan waarin je vooraf bepaalt welk resultaat je precies wilt behalen en welke acties je daarvoor moet uitvoeren”, zegt Betteke van Ruler (bron: Dienst Publiek & Communicatie).

Workshop scrum
In een dagdeel neem ik je mee in de theorie van scrum. Niet te lang, want scrummen moet je vooral doén.
We gaan dus actief aan de slag met scrum, aan de hand van een casus. Doe je mee, hou er dan alvast rekening mee dat we veel zullen staan en in beweging zijn (wat nog eens gezond is ook ;-).

Je leert:
✓ Waar scrum vandaan komt
✓ Uit welke onderdelen scrum bestaat
✓ Hoe je scrum in de praktijk toepast