We are (a)live!!

Het is zover, mijn nieuwe website is live! Ik heb er even over gedaan, niet omdat het zo’n zware bevalling was, maar omdat de tijd me simpelweg ontbrak omdat ik met zoveel mooie dingen bezig ben. En natuurlijk ook wel omdat de urgentie niet heel hoog was. Mijn ‘oude’ website was nog best oké, alleen…

Lees meer

Handige digitale scrumtool ‘mijnscrum’

Scrummen is het meest effectief als je het live doet. Wat de methode sterkt maakt is het visuele en het actieve. Maar er zijn soms situaties waarin het verrekte lastig is om mensen structureel bij elkaar te krijgen, bijvoorbeeld bij teams die verspreid over het land werken, of werktijden hebben die nogal verschillen. Voor die…

Lees meer

Scrumposters in de webshop

Net zo wendbaar als Scrum als methode is, zijn Martha Buning en ik wendbaar. Geen twee sessies, workshops of trainingen zijn bij ons hetzelfde. Voortdurend schaven we aan het programma. Ook de materialen die we inzetten ontwikkelen zich. Ooit begonnen we met gewone flipovervellen, maar inmiddels hebben we onze eigen posters. Dat zijn beschrijfbare vellen voor…

Lees meer

In flow door flowerpower

Flowerpowerfeestje Gisteravond had ik een feestje. Heerlijk om eens weer lekker te kunnen dansen in goed gezelschap. Thema: flowerpower, dus het was een vrolijke boel. Ik heb eindeloos gedanst. Wijntjes wisselde ik af met water of fris. Wijs geworden door de jaren. Want ik had plannen voor vandaag. Uitslapen. Maar ook roeien op de ergometer,…

Lees meer

Jeuk

Rond de jaarwisseling waren ze er weer volop: allerlei in-uitlijstjes. Ik bekijk ze vaak even snel, grinnik van herkenning (of constateer dat ik nooit heb gemerkt dat iets wat uit is überhaupt ooit in was…)  en vergeet meestal even snel weer wat ik las. Dat is anders als het trends zijn die met mijn werk…

Lees meer

Een leven lang leren: is dat nu zo bijzonder?

Als ik een training geef, begin ik vaak met het schetsen van ‘het grotere geheel’: waarom vindt het onderwerp waar we het over hebben zo’n goede voedingsbodem op dit moment? Zowel voor storytelling, scrum als LEGO SERIOUS PLAY geldt dat die voedingsbodem de huidige snel veranderende wereld is. En die snel veranderende wereld levert problemen…

Lees meer

Word wakker Ziggo

Het is een mooie dag in juni als de bel gaat. Het is een man van Ziggo, die een aanbod voor me heeft. Ik ben thuis aan het werk, en goed internet is steeds belangrijker voor me geworden. Ik denk: waarom niet, laat ik zijn verhaal maar eens aanhoren. Tijdens zijn bezoek voel ik me…

Lees meer

Alle plannen in de prullenbak

Een beetje raar misschien, maar als communicatie-adviseur heb ik eigenlijk altijd grote moeite gehad met plannen. Toch heb ik jarenlang zeer gestructureerd gewerkt en plannen geschreven voor opdrachtgevers. Omdat dat er nu eenmaal bij hoorde… Gelukkig heb ik nu de tijd mee. Ook voorheen verdween het gros van alle plannen in organisaties – na vele…

Lees meer

LEGO® SERIOUS PLAY®

Een bijzonder moment: vandaag kreeg ik mijn certificaat overhandigd de training LEGO® SERIOUS PLAY®. Ik ben nu officieel facilitator van deze methode! Zoals de trainers aangeven: “LEGO® SERIOUS PLAY® is relevant to and applicable in any situation where leaders want people to lean forward, unlock new knowledge, and break habitual thinking.” Wil je meer weten? Laat het…

Lees meer

Waarom scrum je aandacht verdient

Met projectmethodieken heb ik nooit iets gehad. Prince2? Waterfall? Ieks! Ik maakte mezelf wijs dat de werkzaamheden die ik voor mijn opdrachtgevers uitvoerde geen projecten waren, maar gewoon, eh.. werk! Heel veel tijd nemen om stapels papier te produceren heb ik altijd zonde van de tijd gevonden. Dodelijk voor mijn creativiteit. Tegelijkertijd hou ik enorm…

Lees meer

Ben er even niet

Gek is dat, ik leer steeds beter nee zeggen als een opdracht me niet ligt. Maar een paar dagen vrijhouden om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van nieuw aanbod, om ideeën uit te werken of blogs te schrijven, dat vind ik knap lastig. Zo vulden januari en februari zich ook heel hard…

Lees meer

De kracht van een storyweb

(Een blog van Gaby Baas) Tijdens mijn onderzoek naar hoe je storytelling gebruikt om awareness te creëren van het internationaal publiek, kwam ik erachter dat een Storyweb een heel krachtig middel is. Niet alleen brengt het partijen samen op regionaal en nationaal niveau, ook internationaal brengt het heel veel voordelen met zich mee. De grootste…

Lees meer

Met het oog op 2018

Leeuwarden en Fryslân staan in 2018 in de etalage van Europa. Dan presenteren de stad en provincie zich namens Nederland als de Culturele Hoofdstad van Europa. Prachtig natuurlijk, al heb ik ook begrip voor de tegengeluiden die er zijn. Persoonlijk vind ik het een geweldige kans om onze provincie in de spotlights te zetten. Want…

Lees meer

Verhalen inzetten bij scrum = nog meer resultaat (en fun)

Scrum werkt. Storytelling werkt. Vooral in de huidige snel veranderende wereld. Maar scrum werkt nog beter als je storytelling inzet. Je hoort tegenwoordig nogal veel over scrum en misschien nog wel meer over storytelling. Maar hoe kunnen die twee – ogenschijnlijk heel verschillende – methodes elkaar versterken? Scrum werkt met userstories en projectstories. Maar stories…

Lees meer

Het onderwijs en de 21e eeuwse vaardigheden

Je hoort er steeds meer over in het onderwijs: leerlingen moeten vooral 21e-eeuwse vaardigheden aanleren. Maar wat wordt daar precies mee bedoeld? Lees het in dit artikel dat ik schreef in opdracht van Rabobank Heerenveen Zuidoost – Friesland. (Foto: Fotopersbureau Heerenveen)    

Lees meer

‘Streekboer’ wint Business Voice of Heerenveen

De eerste editie van Business Voice of Heerenveen is gewonnen door Janco Heida van De Streekboer. Heida was een van de acht deelnemers aan het evenement, dat georganiseerd werd door MTH Accountants en Rabobank Heerenveen, met ondersteuning van onder andere de gemeente Heerenveen en ’n Gouden Plak. Het evenement werd gehouden in het prachtige Posthuis…

Lees meer

Kick-off FutureProef & Week vd Levensmiddelenindustrie

Spannend… Morgen, op 2 november 2015 om 9.30 uur geeft de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) bij koffiebrander UCC in Bolsward het startschot voor ‘mijn’ project FutureProef: de allereerste Week van de Levensmiddelenindustrie in Noord-Nederland. De FNLI organiseert in samenwerking met Innexus dit initiatief van 2 t/m 8 november om jongeren met een interesse in techniek…

Lees meer

Complimintjes

Ze raken het meest als je ze totaal niet verwacht: complimenten. Vandaag kreeg ik er twee, uit onverwachte hoek. Nou ja ik…, ik niet alleen. Samen met het scrumteam dat ik faciliteer, en waarin ik meewerk, bij Thús Wonen in Dokkum, was ik druk aan de slag. Om 13 uur hadden we een stand up meeting,…

Lees meer

En dan is alles anders

In een artikel over storytelling schreef ik al eens dat het onmogelijk is je eigen zorgen niet mee te nemen naar je werk. Je kunt daar je verstand op nul zetten, en je zorgen negeren. Omdat dat van jezelf moet, of omdat dat van je verwacht wordt. Maar ze zullen je hoe dan ook beïnvloeden. Ik…

Lees meer

Verhalen winnen ruim van feiten!

Tijdens al mijn presentaties en workshops over storytelling vertel ik het: het is tot wel 23 keer effectiever om informatie over te dragen via verhalen dan door feiten op te sommen. Maar hoe zit dat nou? Er gebeurt iets compleet anders in het brein van mensen als je verhalen vertelt, dan wanneer je feiten en statistieken…

Lees meer

Verhalen brengen kernwaarden pas echt tot leven

Het was weer de hoogste tijd voor een nieuw blog. De titel bedacht ik al snel, maar de juiste woorden wilden niet meteen komen. Ik liet het maar even zo en ging met andere belangrijke zaken aan de slag. Zoals het opruimen van de berging thuis. Nu ben ik daar geen ster in, want ik…

Lees meer

Interactief verhalenweb: inspireren, delen en betekenis geven

‘Het belangrijkste doel van communicatie is het bevorderen van het gesprek tussen mensen en het delen van verhalen’, aldus hoogleraar verandermanagement Thijs Homan. En volgens Annet Scheringa bieden juist de onderstroomverhalen de brandstof voor gezamenlijke zingeving en ambities. Ook Steven van Belleghem gelooft in de kracht van conversatie en is ervan overtuigd dat medewerkers en…

Lees meer

Storytelling als verander-instrument

Fusies, reorganisaties, koerswijzigingen, overnames, ze zijn aan de orde van de dag. Werken in een bedrijf betekent meer dan ooit dat je ontzettend flexibel moet zijn. Raar dus, dat flexibiliteit ook verwacht wordt van mensen, maar nauwelijks wordt gefaciliteerd. En flexibiliteit is, net als communicatie nog maar al te vaak, vooral een kwestie van eenrichtingsverkeer:…

Lees meer

Elk verhaal is een cadeautje

Heeft u wel eens gehoord van storytelling? Vast wel. Want volgens een onderzoek van Berenschot kwam storytelling afgelopen jaar met stip binnen in de top vijf van marketingtrends. En dat is niet zo raar. Verhalen inspireren, motiveren, maken duidelijk en zorgen voor een aha-erlebnis die mensen aanzet om hun eigen verhaal te vertellen. Ze leveren een schat…

Lees meer

Ik ben geweldig

Mijn kinderen hebben het voetbalvirus te pakken. Urenlang wordt er gevoetbald, op school tijdens pauzes, na school, na het avondeten. En de échte voetballessen zijn nog maar net begonnen. Dan komen ze thuis en vertellen ze me dat ze ergens in uitblinken: “Mamma, ik heb de meeste goals gemaakt. Ik kan het hardste rennen van…

Lees meer

Heb je dat ook wel eens?

Heb je dat ook wel eens? Dat je ontdekt dat antwoorden op sommige vragen in je verleden te vinden zijn? Je wist het alleen nog niet, en moest ouder, wijzer (?) worden om het antwoord te kunnen vinden? Zoiets had ik toen ik mijn scriptie uit 1995 tevoorschijn haalde. Bijna twintig jaar geleden! Ik studeerde…

Lees meer

Klant centraal stellen? Kan echt niet meer!

Klant centraal stellen? Kan echt niet meer! Van de week maakte mijn collega Karin me attent op een blog met deze strekking. De reacties op het blog waren positief. Ik begreep er niets van. Hoe zo niet luisteren naar de klant? Hoe kan het toch dat heel veel bedrijven uiteindelijk toch weer gewoon hun eigen…

Lees meer

Vier tips voor een ontspannen persbijeenkomst

Het komt niet vaak voor dat ik een dag in het vooruitzicht heb zonder afspraken, en zonder dringende deadlines. Maar begin juni is het zover. Er komt een heerlijke lege vrijdag aan. Tijd om een aantal presentaties in Prezi uit te werken, een klusje waar ik al een tijdje – liefst in alle rust –…

Lees meer

Erben, ik ben fan

Wat een genot was het: al die successen van de Nederlanders in Sotsji. Meer dan ooit tevoren bij de Winterspelen. Je zou denken dat we daar dan ook volop van zouden kunnen genieten. Maar wat zijn we af en toe een stelletje zeurpieten. Natuurlijk is het zuur als je denkt goud te gaan halen, en…

Lees meer

Zeg eens eerlijk. Wat zou jij doen?

Maandagmiddag 6 januari. Ik heb de kinderen naar sport gebracht en wip even snel langs de supermarkt. Met een kar vol boodschappen kom ik naar buiten. Als ik bij mijn auto sta registreer ik dat er een auto achter me langs rijdt, die even verderop een parkeerplaats opdraait. Ik hoor een krakend geluid. “Oeps denk…

Lees meer

Dat vreselijke woord welke

Waarom is het woord welke toch zo populair? Je ziet het in zinnen als: “1,2 miljoen zzp’ers, welke vol passie …”. Ik vind het een nogal formeel woord, dat ik – als het even kan – altijd door die vervang. Ondertussen vraag ik me af hoe zo’n woord toch zo hardnekkig overleeft in een tijd…

Lees meer